Kehidupan Suatu Pelayaran

“Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan. Telah banyak kapal karam di dalamnya. Andai muatan kita adalah iman, dan layarnya adalah takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.”

Ketika Hati Ingin Berputus Asa

Posted by layarkehidupan on July 30, 2009

don't give up
Pernah tak kita terfikir bahawa kita tampak terlalu jauh daripada matlamat kita. Usahkan dapat pegang sedikit matlamat kita, bau pun tidak. Perkara ini menyebabkan kita menjadi semakin hilang semangat. Kita berasa langkah kita terlalu kecil. Ya terlalu kecil.Tetapi ingatlah,inilah kehidupan,langkah kita adalah kecil.Mungkin kadangkala kita akan mendapat peluang melangkah dengan besar….tetapi selalunya langkah kita adalah kecil sahaja.

Hayatilah kisah ini,selamat kembali pada zaman kanak-kanak😉


Semasa kecil kita mesti kita pernah dengar kisah perlumbaan arnab dan kura-kura. Seperti yang kita tahu kura-kura adalah haiwan yang bergerak perlahan. Manakala arnab di dalam cerita tersebut merupak haiwan yang berlari laju tetapi sombong.Walaupun hakikatnya perlawanan itu dapat dijangkakan siapa pemenangnya, namun kura-kura tersebut tidak berputus asa. Kura-kura tersebut terus melangkah satu demi satu walaupun tapaknya kecil. Akhirnya berkat kesabarannya kura-kura tersebut telah berjaya memotong arnab. Arnab ketika waktu tersebut sedang berehat kerana terlalu memandang rendah kepada kura-kura. Hasilnya arnab lupa kepada matlamatnya untuk menamatkan perlawanan. Arnab lupa bahawa dia perlu menamatkan perlawanan tersebut kerana pada pandangannya kura-kura adalah terlalu mustahil untuk menang.
tortoise_and_hare1
Dek kerana terlupa pada matlamatnya,ini telah memberi kemenangan kepada kura-kura. Tetapi kita harus ingat,jika kura-kura tidak terus melangkah dan berehat seperti arnab adakah dia akan menang? Tentunya tidak! Kura-kura menang sebab dia terus melangkah, walaupun langkahnya kecil tetapi dia terus melangkah. Pada hari ini,namanya begitu gah jika kita kaitkan dengan cerita tersebut.

Begitu juga dengan kehidupan kita, biasanya perjalanan kita berlalu perlahan. Matlamat kita kelihatan begitu jauh. Sehinggakan tak dapat langsung mata untuk nampak bayang-bayang pehujungnya. Tetapi kita harus tahu, kita perlu sedar, kita perlu mengambil langkah kecil ini satu demi satu untuk berjaya.

pic2

Oleh itu, hari ini, teruskan sahaja usaha anda. Jangan bimbang dan hanya teruskan langkah kecil anda itu. Percaya pada diri, kejayaan akan datang jua. Terus berusaha dan terus mara ke hadapan. Langkahlah satu demi satu seperti langkah kura-kura di atas yang terus gigih tanpa mengenal kepayahan. Ingat kejayaan bukan magik yang ada begitu sahaja tetapi ianya bermula dengan langkah kecil yang terus melangkah.

“Ya Allah, hamba berlindung pada-Mu dari rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung pada-Mu dari kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung pada-Mu dari sikap pengecut dan bakhil, dan aku berlindung pada-Mu dari cengkaman hutang dan penindasan orang. Amin Ya Rabbal ‘Alamin…. ” (Doa)

usaha

3 Responses to “Ketika Hati Ingin Berputus Asa”

  1. wa-9 said

    thanks 4 your article!

  2. lumut said

    aku apprc8 entry ni…
    thanx kawan…
    teruskan menulis.

    and kalau kamu pon sdg give up cm aku..
    meh bace entry “buat mereka yang menangis 360 hari”
    tgklah video tuh..

    dan ambil iktibar=)

  3. fndrocka said

    jom jawab quiz arnab dan kura2 kat blog saya. meriahkan wordpress

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: